Vissa hjärtans dag...

Så är den här igen. En dag som tydligen ska handla om kärlek och vänskap, men som alltid (nåväl, nästan alltid) för mig handlat om utanförskap, ensamhet och singelångest.

Dagen känns helt enkelt till för de som redan har något, än för de som verkligen behöver den värme som kärlek och vänskap ger. Visst jag har vänner, ett par av dem mycket bra sådana, men det handlar ju inte bara om mig. Utan om alla de ensamma själar som irrar omkring i tillvaron. Som inte har någon alls.

Sen att jag antagligen skulle gilla dagen om jag inte var singel. Det är väl självklart. Men det handlar som sagt int eom mig. Inte enbart. Mitt ogillande grundar sig visserligen till största del på mina egna erfarenheter. Vad mer kan man begära, alla är vi egoister. Men jag har även något principiellt mot känslan av att dagen låtsas vara något den inte är. Nämligen en dag för alla.

Sen undrar jag lite över varför det behövs en dag för att man ska visa kärlek och vänskap. Vore det inte bättre om man gjorde det ständigt?

Och skulle ni där ute, som eventuellt läser detta, inte bli mycket gladare om ni fick en ros, en kram, ett kort, ett gelehjärta eller vad det nu är man kan tänkas ge, någon annan dag? Vilken som helst. Jag skulle det då iaf.

Love to you all





Kommentarer
Postat av: Viry

Jag skulle inte bli mycket gladare men glad skulle jag väl bli. Men det är typ som jul isåfall.. Varför ge bort julklappar vid jul, det är inte det julen från början handlade om. Varken den kristna eller fornnordiska. Nej, jag tycker det är bra med att den här dagen finns.. Jag skulle bli mer sårad om den inte fanns.



Och godmorgon på dig med, men du har skrivit fel bloggadress båda gångerna.

2009-02-14 @ 16:52:49
URL: http://veronicahogberg.blogg.se/
Postat av: Locrian

Viry:

Jag tycker inte särskilt mycket om julen heller. Varken ur kristet eller fornnordiskt eller modernt perspektiv. Jag skulle gärna skippa den. Gäller egentligen alla högtider. Men alla hjärtans dag är nog den enda jag känner något agg mot. De andra är mer bara allmänt menlösa.



Jag vet. Jag var nyvaken XD

2009-02-15 @ 00:08:57
URL: http://blogg.locrian.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0